Je webshop dient voor een (nieuwe) bezoeker een betrouwbare indruk te maken. Maakt je webshop een onbetrouwbare indruk, dan is dit een echte conversie killer. Je dient er als eigenaar van een webshop dus alles aan te doen om je webshop zo betrouwbaar mogelijk te maken.
Graag delen we een aantal praktische tips met je om dit voor elkaar te krijgen.
Webwinkel keurmerk
Het tonen van een webshop keurmerk is een van de beste manieren om de betrouwbaarheid van je webshop te verhogen.
Er zijn verschillende keurmerken op de markt. Bijvoorbeeld: Trusted Shops, Thuiswinkel Waarborg of WebwinkelKEUR.
Uiteraard moet je aan een aantal voorwaarden voldoen om een webshop keurmerk te mogen tonen op je webshop. Je moet eerst een abonnement afsluiten en aan een aantal voorwaarden voldoen waarmee aangetoond wordt dat je je zaakjes goed op orde hebt.
Het kunnen tonen van een webshop keurmerk verhoogd de betrouwbaarheid van je webshop.
Beveiligde verbinding (HTTPS)
Een beveiligde verbinding via HTTPS is zo geregeld en is zelfs een rankingfactor in Google. Toch komen wij soms nog websites en webshops tegen die geen HTTPS hebben of dit niet goed geconfigureerd hebben.
Mocht je dit nog niet hebben, neem dan even contact op met je hostingpartij om dit zo snel mogelijk inregeld te krijgen.
Toon reviews
Het tonen van reviews is ook een goede manier om de betrouwbaarheid van je webshop te verhogen. Vrijwel iedereen kijkt naar de ervaringen van anderen bij het online bestellen van producten en diensten. Vaak bieden de partijen die webwinkel keurmerken aanbieden ook een review systeem aan, zodat je gelijk (geautomatiseerd) reviews verzameld van je klanten. Op www.durlinger.com zie je als voorbeeld de implementatie van Trusted Shops en op www.bierbink.nl die van WebwinkelKEUR.
Er zijn diverse tools waarmee je onafhankelijk beoordelingen kunt verzamelen. Vergeet hierbij zeker Google My Business niet. Ook Facebook biedt je deze mogelijkheid. Houd je reviews wel in de gaten en reageer op zowel goede als slechte beoordelingen. Dit verhoogt je betrouwbaarheid.
Certificeringen & awards
Het tonen van certificeringen en awards is ook een goede manier om de betrouwbaarheid van je webwinkel te verhogen. Dit komt omdat bezoekers certificeringen en awards zien als iets wat door een externe onafhankelijke partij is uitgegeven.
Grote kans dat er in jouw branche enkele certificeringen te behalen zijn. Denk aan ICT Waarborg of bijv. de bekende ISO-keurmerken.
Ook awards zijn er tegenwoordig voldoende. Wat je niet moet doen is zelf maar afwachten of je een keer genomineerd gaat worden. Bij veel awards moet je jezelf opgeven en soms zelfs betalen. Zie het vooral als marketing en goede marketing mag best wat kosten.
Toon klantcases
Het uitwerken en publiceren van klantcases kan ook goed werken. Dit kan via een uitgeschreven interview, maar ook via bijvoorbeeld een video. Laat vooral de klant aan het woord en zorg dat het oprecht is (dus geen verkapt reclame-item).
Betrouwbare hosting
Een van de punten die zeker bijdraagt aan een onbetrouwbare indruk is een website die niet of slecht bereikbaar is. Slechte laaddtijden van je webshop zijn een enorme conversie killer. Vooral nieuwe bezoekers zie je niet snel meer terug; die gaan gewoon bij een concurrent shoppen.
Zorg er dus voor dat je gebruik maakt van betrouwbare hosting.
Hulp nodig?
Dat betrouwbaarheid van je webshop belangrijk is, lijkt ons wel duidelijk. Indien je hulp nodig hebt met het bouwen van het juiste fundament kijk dan vooral even bij de bedrijven op deze website.